Is de bpm-stijging van invloed op mijn autoverzekering?
Per 1 januari 2025 heeft de Rijksoverheid de bpm-tarieven verhoogd. Sinds deze datum zijn ook volledig elektrische auto’s niet langer vrijgesteld. Met de verhoging gaat de aankoopprijs van nieuwe personenauto’s omhoog. En dat maakt het verzekeren van een nieuwe auto duurder. Het hogere bpm-tarief heeft geen invloed op je bestaande autoverzekering. Lees hier wat er precies verandert.
Wanneer moet je bpm betalen?
Bpm staat voor belasting van personenauto's en motorvoertuigen. Je betaalt deze aanschafbelasting wanneer je een auto of motor koopt of importeert uit het buitenland. De bpm bestaat uit een vast deel en een deel dat wordt gebaseerd op de CO₂-uitstoot van het voertuig. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de bpm dus. Aanscherping van de CO₂-uitstootgrenzen heeft ervoor gezorgd dat de aanschafbelasting op auto’s en motoren per 1 januari 2025 omhoog is gegaan.
Bpm 2025: veranderingen per 1 januari 2025
Per 1 januari 2025 zijn voor de bpm verschillende veranderingen in de bpm-tarieven doorgevoerd. Allereerst is het vaste deel van de bpm met zo'n € 200 omhooggegaan. Ook zijn de uitstootgrenzen naar beneden gesteld, waardoor je voertuig in uitstoot sneller in een duurdere categorie valt. Een andere belangrijke verandering voor 2025 is er niet langer een bpm-vrijstelling op elektrische auto's geldt..
Tip! Houd de kosten voor je autoverzekering zo laag mogelijk en ga vóórdat je een autoverzekering afsluit eerst je autoverzekering berekenen op Geld.nl. Zo weet je zeker dat je niet te veel betaalt.
Wat betekent een hogere bpm voor je autoverzekering?
Koop of importeer je een nieuwe auto? Dan ga je meer bpm betalen en dat heeft direct invloed op je autoverzekering. Dit werkt als volgt:
- De cataloguswaarde stijgt: verzekeraars gebruiken de cataloguswaarde om je premie te berekenen. Omdat de bpm deel uitmaakt van de cataloguswaarde, leidt een bpm-verhoging tot een hogere premie.
- Ben je ondernemer en heb je een bestelauto? Voor nieuwe bestelauto’s betaal je vanaf 2025 bpm, maar voor oudere voertuigen geldt een overgangsregeling. Als de CO₂-uitstoot na de ombouw toeneemt, moet je opnieuw aangifte doen voor een nieuwe bpm-berekening. Daarnaast betaal je vanaf 2025 bpm voor bestelauto's op basis van de CO₂-uitstoot, niet meer de catalogusprijs. Elektrische bestelauto's blijven bpm-vrij. Bij gebruikte bestelauto’s kies je voor het gebruik van het historische tarief of het CO₂-tarief.
- Nieuwwaarderegeling: heb je een nieuwwaarderegeling? Dan krijg je bij total loss (als je auto niet meer te repareren is) een uitkering die gelijk is aan de prijs van een nieuwe auto. Door de bpm-verhoging is de prijs van een nieuwe auto gestegen. Dit betekent dat je verzekeringsuitkering in geval van total loss hoger kan uitvallen, omdat de verzekeraar de hogere aanschafprijs van de auto vergoedt, inclusief de verhoogde bpm.
Dieseltoeslag en verhoging bpm
Dieselrijders krijgen te maken met extra kosten. Naast de bpm-verhoging betalen ze een dieseltoeslag voor voertuigen met een CO₂-uitstoot van meer dan 63 gram per kilometer. De overheid stelt de hoogte van deze toeslag jaarlijks vast en deze is in 2025 gestegen. De verhoging van de dieseltoeslag bedraagt 2,35%, evenals een verhoging van de bpm, wat de kosten voor dieselauto's verder verhoogt..
Bpm vrijstelling volledig elektrische auto vervalt
Heb je een volledig elektrische auto? Dan moet je vanaf 2025 alsnog bpm betalen, want de bpm-vrijstelling is op 1 januari 2025 komen te vervallen. Voor elke elektrische auto geldt voortaan een vast bedrag van € 667. Dat is nog altijd veel minder dan de bpm op benzineauto's en dieselauto's. Stekkerauto's leveren namelijk een positieve bijdrage aan het milieu, omdat ze de uitstoot van schadelijke stoffen in de lucht flink verminderen.
Goed nieuws: veel grote automerken nemen in 2025 de bpm voor hun rekening, waaronder Abarth, Audi, Fiat, Jeep, Lexus, Peugeot, Toyota, Volkswagen en Volvo.
Bpm ook omhoog voor hybride auto's
Ook voor plug-in hybride personenauto's (PHEV) is de bpm-regel vanaf 2025 anders. Het aparte bpm-tarief voor deze hybride auto’s vervalt. De Belastingdienst berekent de bpm van PHEV’s voortaan op dezelfde manier als voor andere personenauto’s. Door de strengere CO₂-uitstootmetingen gaat de bpm voor nieuwe PHEV’s mogelijk omhoog of blijft deze gelijk aan die van andere auto's. Controleer daarom altijd de meest recente tarieven van de belasting van personenauto's en motorvoertuigen om onverwachte kosten te voorkomen.
Bpm berekenen: testmethode voor CO₂ uitstoot
De co2-uitstoot voor de bpm wordt gemeten door de RDW. De RDW testte deze voorheen volgens de New European Driving Cycle (NEDC). Sinds 1 juli 2020 bepaalt men de CO₂-uitstoot van nieuwe en geïmporteerde auto’s met een andere methode: de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). In de Europese Unie gebruiken alle landen sinds 1 januari 2022 deze nieuwe test.
De WLTP biedt nauwkeurigere meetresultaten dan de NEDC. Deze methode houdt rekening met factoren zoals weersomstandigheden en verschillende rijstijlen, waardoor de uitstootcijfers realistischer zijn.
Betaal niet onnodig te veel voor je auto verzekering!Vergelijk zelf het grootste aanbod autoverzekeringen en vind de verzekering met de laagste premie en beste dekking. De autoverzekering van je keuze vraag je vervolgens binnen enkele minuten online aan. Zo bespaar je gemiddeld € 260 per jaar op de kosten van je autoverzekering. Autoverzekering vergelijken